Jak rozliczyć szkodę komunikacyjną?

W związku ze sporym zainteresowaniem i licznymi telefonami ze strony osób poszkodowanych z prośbami o poradę w kwestii rozliczania szkody komunikacyjnej z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi (TU), poniżej przedstawiamy w skrócie jak taki proces przebiega.

  1. POWSTANIE SZKODY

  2. Od tego się zaczyna 😊 Bezpośrednio po kolizji/ stłuczce należy ustalić czy nikt z osób biorących w niej udział nie ucierpiał, zjechać w bezpieczne miejsce tak, aby nie wstrzymywać ruchu na drodze. Warto zrobić na miejscu zdarzenia zdjęcia uszkodzonych pojazdów.

  3. SPISANIE OŚWIADCZENIA O KOLIZJI ZE SPRAWCĄ/ WEZWANIE POLICJI

  4. Jeżeli sprawca przyznaje się do winy, nikt nie odniósł obrażeń ciała, sprawca i poszkodowany są właścicielami pojazdów, które brały udział w zdarzeniu, to możemy spisać oświadczenie o kolizji (należy sprawdzić ważność polisy OC, z której ma być likwidowana szkoda oraz dane osobowe sprawcy z jego dowodem osobistym)

    Natomiast w przypadku gdy sprawca nie przyznaje się do winy, lub gdy stan trzeźwości kierującego pojazdem budzi nasze wątpliwości, należy wezwać policję. Często wymogiem zapisanym w umowach kredytowych/ leasingowych, lub gdy użytkujemy auto firmowe, koniecznością jest wezwanie w/w Służb na miejsce zdarzenia.

  5. ZGŁOSZENIE/ REJESTRACJA SZKODY

  6. Mając dane sprawcy, jego pojazdu, nr polisy OC, możemy zgłosić szkodę. Możemy to zrobić na dwa sposoby:

    1. Zgłosić szkodę u Ubezpieczyciela sprawcy,
    2. Zgłosić szkodę w Towarzystwie, w którym ubezpieczony jest nasz pojazd (wtedy rozliczamy szkodę metodą BLS- Bezpośrednia Likwidacja Szkody) Nasz Ubezpieczyciel rozliczy nam szkodę, a następnie regresem odzyska wypłaconą kwotę z TU sprawcy. Taką możliwość daje coraz więcej Firm Ubezpieczeniowych działających w naszym Kraju. Co ważne, ta metoda nie powoduje utraty naszych zniżek!
  7. WYBÓR SPOSOBU ROZLICZENIA SZKODY

  8. Podczas zgłaszania szkody osoba przyjmująca zgłoszenie na infolinii zapyta nas o sposób rozliczenia szkody:

    1. Bezgotówkowy- nasz uszkodzony pojazd odstawiamy do warsztatu/ serwisu na naprawę i odbierzemy go po naprawie, a TU rozliczy się na podstawie faktur z firmą naprawczą;
    2. Kosztorysowy- na swoje konto otrzymamy odszkodowanie, którego wysokość zostanie wyliczona w kosztorysie sporządzonym przez Ubezpieczyciela- w opcji tej nie mamy konieczności okazywania rachunków za naprawę auta.

    Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety.

  9. OGLĘDZINY POJAZDU

  10. Jeżeli uszkodzenia naszego pojazdu są niewielkie (np. zarysowanie zderzaka) możemy skorzystać z często proponowanej opcji ze strony TU- oględziny on-line. Podczas rozmowy z rzeczoznawcą, używając aplikacji i kamery w telefonie, przekazujemy obraz uszkodzeń do Ubezpieczyciela. Możemy też przesłać zdjęcia uszkodzeń i na podstawie tego otrzymamy kosztorys. Jednakże jest to rozwiązanie, które sprawdza się tylko przy bardzo drobnych, powierzchownych szkodach.

    W przypadku uszkodzenia kilku elementów, (np. przód, czy bok samochodu) lepiej wnioskować o przyjazd rzeczoznawcy mobilnego pod wskazany adres, który dokładnie oceni powstałą szkodę i zakwalifikuje poszczególne elementy do wymiany, naprawy, lakierowania.

  11. USTALENIE WYSOKOŚCI ODSZKODOWANIA

  12. Na podstawie oględzin TU wykonuje kosztorys, który przesyła do klienta, bądź warsztatu naprawczego. Jeżeli szkoda nie budzi wątpliwości i Ubezpieczyciel posiada komplet dokumentów w naszej sprawie, to wydawana jest decyzja o przyznaniu odszkodowania i wypłacane są pieniądze (powinno to nastąpić do 30 dni oda daty rejestracji szkody).

    Opisany powyżej proces likwidacji szkody przedstawia w skrócie każdy z etapów, niestety często występują komplikacje i dodatkowe problemy. Dlatego zachęcamy do kontaktu z Nami bezpośrednio po szkodzie, warto już teraz zapisać sobie nasz nr tel. 663-016-016 i zanim jeszcze zgłosicie szkodę do TU, zadzwońcie w celu porady. POMOŻEMY!